صفحات

۴/۳۰/۱۳۸۹

مغز متفکر



تا حالا فکر کردید توی زندگی انسان فعالی بودید یا منفعل
به اعتقاد روان‌شناسان شخصيت سر سخت از 3مؤلفه اصلي تعهد، كنترل و مبارزه‌جويي تشكيل شده است.

تعهد: اين واژه زندگي را به حداقل مي‌رساند؛ يعني اعتقاد به جالب بودن و معني دار بودن فعاليت‌هاي زندگي. از لحاظ نظري چنين اعتقاداتي حمايت‌كننده هستند زيرا آنها استرس‌زا بودن يك رويداد را كاهش مي‌دهند و تاثير توان بالقوه يك عامل استرس‌زا در زندگي را كاهش مي‌دهند.
كنترل: از كنترل با عنوان گرايش به احساس كردن و عمل كردن به گونه‌اي كه گويي فرد هنگام مواجهه با وقايع احتمالي گوناگون زندگي تاثير‌گذار است نه درمانده، تعبير مي‌شود. كنترل از نوع دروني به‌طور آشكار به افرادي كه خود را مقصر مي‌دانند اجازه مي‌دهد تا نسبت به بهبودي خود احساس مسئوليت كنند و به‌طور موفقيت‌آميزي به سلامت رواني برسند. احساس داشتن كنترل به اقداماتي مي‌انجامد كه هدف آنها تبديل رويداد‌هاي استرس‌زا به شرايطي است كه با برنامه‌هاي جاري زندگي شخصي هماهنگ باشد و در نتيجه كمتر ناخوشايند و ناگوار تلقي شوند.
مبارزه جويي: مبارزه‌جويي يعني اين اعتقاد كه در زندگي تغيير از ثبات عادي‌تر است و اينكه انتظار تغيير داشتن، محركي براي رشد است نه تهديدي براي امنيت. محققان دريافته‌اند كـه انگيـزه اصلي مبارزه جويي‌ها براي تحمل شرايط باعث مي‌شود كه آنها حتي وقتي اطلاعات جديد متناقض هستند و در نتيجه تاحدود زيادي باعث كوشش‌هاي عصبـي و بيمـاري مي‌شوند، پا فشاري كنند.
محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه بين افرادي كه در مورد جست‌وجو كردن و يافتن شور و هيجان در زندگي علاقه كمتري دارند، ارتباط زيادتري بين تغييرات منفي زندگي و ناراحتي وجود دارد. آنها دريافته‌اند كه تعهد و مبارزه‌جويي فرد را با وجود مواجهه با وقايع استرس‌زا، سالم نگه مي‌دارد.

متن:از من نیست
پ.ن.1-متعهد هستیم ولی به نهاد ضمیرمون.خدا فروید و بیامرزه!!!
2-کنترل میکنیم ولی یه هو منفجر میشیم!!!
3-مبارزه میکنیم ولی با دیگران نه با موقعیت!!!

هیچ نظری موجود نیست: